SEO nieustannie się rozwija, co widzimy każdego dnia. Wyszukiwarki wspierane sztuczną inteligencją i jak nieustanne aktualizacje Google powodują wahania w rankingach.
Eksperci debatują o przyszłości: Czy sztuczna inteligencja zakończy SEO w 2024? Czy słowa kluczowe stają się przestarzałe? Czy backlinki stracą na znaczeniu? Branża SEO stoi na rozdrożu, a różnorodne opinie kształtują jej trajektorię.
Dziś postaram się opisać, jak SEO zmieni się w 2024 roku i jak przygotować swoją stronę internetową na te zmiany.
SEO co to jest?
SEO czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarki. To zestaw technik, które mają na celu poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wraz z rozwojem technologii i zmieniających się zachowań użytkowników, zmieniają się również trendy w SEO.
Zmiany SEO w 2024 roku
SEO w 2024 zmieni się diametralnie, innowacyjne rozwiązania odmienią pozycjonowanie i optymalizację stron internetowych w wyszukiwarkach.
Google Search Generative Experience
Co to jest SGE - Google Search Generative Experience
Google Search Generative Experience (SGE) to nowa wyszukiwarka oparta na sztucznej inteligencji, którą Google aktywnie testuje i rozwija w dzisiejszych czasach. SGE nie jest jeszcze aktywne, ale jest dostępne w Google Labs do testowania.
Jak działa SGE - Google Search Generative Experience
Za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje zapytanie i rozpoczyna wyszukiwanie, Google wyświetla na górze wyników wyszukiwania AI generowany fragment odpowiadający na zapytanie. Informacje w tym fragmencie SGE są zbierane z kilku źródeł, które Google wybiera na podstawie swoich kryteriów jakości.
Google SGE ma poprawić interakcję z użytkownikami poprzez dostarczanie jasnych, zwięzłych odpowiedzi, istotnych wizualizacji oraz modelu angażującego rozmowę, w którym użytkownicy mogą zadać pytanie i uzyskać natychmiastową odpowiedź.
Google testuje i rozwija SGE od dłuższego czasu, wyraźnie przygotowując go do oficjalnego publicznego wydania. To może oznaczać tylko to, że Snippety SGE będą otrzymywać większość kliknięć z organicznych wyników wyszukiwania, ponieważ zajmują znaczną część przestrzeni wyników wyszukiwania.
Chociaż Search Generative Experience jeszcze nie jest aktywne, lepiej zacząć przygotowywać swoją stronę już dziś, aby spotkać aktualizację z otwartymi rękami.
Jak zoptymalizować stronę pod SGE
- Google wybiera zaufane i autorytatywne źródła, aby tworzyć fragmenty SGE. Twoja treść powinna być napisana na najwyższym poziomie merytorycznym, a witryna demonstruje tematyczną władzę. Wysokiej jakości linki zwrotne i posty autorów o udowodnionej wiedzy eksperckiej mogą Ci w tym pomóc.
- SGE preferuje bezpośredni, prosty język, ułatwia szkolenie AI - sztucznej inteligencji. Dlatego Twoja treść powinna być napisana w sposób jasny i prosty do zrozumienia. Wyobraź sobie, że odpowiadasz na pytanie i zbierasz informacje w jednym paragrafie. Istnieje duża szansa, że Google wybierze Twoją treść, nawet nie zmieniając jej.
- Wyszukiwarka zwraca dużą uwagę na UX i użyteczność strony. Nadszedł czas, aby skupić się na optymalizacji doświadczeń na stronie. Użytkownik dosłownie powinien cieszyć się przeglądając zawartość Twojej witryny. Zadbaj o Core Web Vitals, przyjazny interfejs użytkownika, optymalizację mobilną.
- Nie lekceważ tradycyjnych praktyk SEO, które znasz i stosujesz aktualnie.
Zalety Google SGE
- Doświadczenie użytkownika - Search Generative Experience ma dostarczyć użytkownikom jasne, zwięzłe odpowiedzi na ich pytania, co poprawi ich ogólne doświadczenie w wyszukiwarce.
- Świadomość marki - Snippety SGE mogą zwiększyć świadomość marki, ponieważ będą wyświetlane na górze wyników wyszukiwania.
- Reklama - SGE może dać reklamodawcom nową możliwość dotarcia do swoich odbiorców, ponieważ ich reklamy mogą być wyświetlane w Snippetach SGE.
Potencjalne wady Google SGE
- Zajęcie przestrzeni - Snippety SGE mogą zająć dużą część przestrzeni wyników wyszukiwania, co może zmniejszyć widoczność innych wyników wyszukiwania.
- Zaufanie - Użytkownicy mogą nie zaufać Snippetom SGE, ponieważ są generowane przez AI.
Wpływ SGE na SEO w 2024
Google Search Generative Experience na pewno zmieni aktualne strategie SEO w 2024 roku, ponieważ Snippety SGE będą bardziej widoczne niż tradycyjne wyniki wyszukiwania.
Google SGE wydaje się być innowacyjną funkcją, która może pozytywnie wpłynąć na doświadczenia użytkowników i wyniki wyszukiwania. Jednak istnieje kilka potencjalnych wyzwań, które należy wziąć pod uwagę przed wprowadzeniem SGE na szerszą skalę.
Wzrastające znaczenie E-E-A-T
E-E-A-T jest powiązany z Search Generative Experience (SGE) Google. Jeśli chcesz, aby wyszukiwarka wybrała Twoją stronę do fragmentów SGE, musisz tworzyć treści autorytatywne. A autorytet sygnalizuje E-E-A-T - Ekspertyza, Doświadczenie, Autorytet i Wiarygodność.
Co to jest E-E-A-T?
E-E-A-T to akronim od Expertise, Experience, Authority, and Trustworthiness. Jest to zestaw czynników, które Google bierze pod uwagę przy ocenianiu jakości treści witryny.
Jak wpłynąć na E-E-A-T witryny?
Istnieje kilka czynników wpływających na E-E-A-T strony internetowej:
- Wysokiej jakości treści. Artykuły i informacje pojawiające się na Twojej stronie powinna być eksperckie, wiarygodne, aktualne i przede wszystkim użyteczne dla użytkowników.
- Wartościowy link building. Zadbaj, aby Twój strona internetowa była linkowana z innych witryn wysokiej jakości. To sygnał dla Google, że strona jest autorytatywna i wiarygodna.
- Pozytywne recenzje i opinie. Recenzje i opinie to doskonały sposób na budowanie zaufania do witryny. Poproś klientów o napisanie recenzji na Twojej stronie internetowej lub opinii na platformie TrustMate.
Dlaczego E-E-A-T jest ważne?
E-E-A-T pomaga Google odróżnić dobre witryny od złych. Gdy Google widzi, że witryna ma E-E-A-T wyświetli ją na lepszym miejscu w wynikach wyszukiwania.
W 2024 roku E-E-A-T będzie miało jeszcze większe znaczenie, ponieważ Google skupi się na dostarczaniu użytkownikom lepszych wrażeń podczas wyszukiwania.
Wpływ E-E-A-T na SEO w 2024 roku
Dążenie do wyższych pozycji w SERP-ach za pomocą sygnałów E-E-A-T spowoduje wzrost kosztów usług SEO w 2024 roku z następujących powodów.
- Eksperckie artykuły staną się droższe,
- Usługi link building będą kosztować więcej,
- Autorytatywne media zwiększy cenę płatnych postów.
Jak wyróżnić się w Google, który stawia na człowieka? Upewnij się, że Twoja treść nie jest całkowicie zautomatyzowana. Jeśli korzystasz z sztucznej inteligencji rób to z rozwagą. Upewnij się również, że zawsze są w niej ludzkie spostrzeżenia ekspertów, z unikalnym i wnikliwym spojrzeniem.
Aleyda Solis, ekspert SEO w dziennie E-E-A-T
Aleyda Solis to międzynarodowy konsultant SEO i założyciel Orainti.
Aleyda Solis jest międzynarodowym konsultantem SEO i założycielką Orainti, firmy konsultingowej zajmującej się optymalizacją wyszukiwarek. Jest ekspertką w dziedzinie E-E-A-T i uważa, że ludzkie spostrzeżenia są niezbędne do wyróżnienia się w Google.
W świecie, w którym Google stawia na człowieka, coraz ważniejsze jest, aby Twoja treść była tworzona przez ludzi. Upewnij się, że treści pojawiające się Twojej stronie internetowej są dobrze napisane, dokładne i aktualne, i że zawsze zawierają spostrzeżenia ekspertów.
Personalizacja SERP na podstawie zachowania użytkowników
Google zamierza uczynić wyszukiwanie SERP jeszcze bardziej spersonalizowanym niż kiedykolwiek wcześniej.
Wyszukiwarka Google będzie brała pod uwagę strony i witryny, które użytkownicy odwiedzają najczęściej i umieści te strony wyżej w wynikach wyszukiwania.
Google zamierza spersonalizować wyszukiwanie w SERP-ach. Nowa funkcja „Śledź”, pozwoli Ci śledzić zapytanie, aby otrzymywać istotne i nowe informacje na temat tak szybko, jak tylko otworzysz Google.
W ten sposób każdy SERP będzie inny dla każdego użytkownika w zależności od jego preferencji osobistych, a nie tylko od lokalizacji i języka.
Sądząc po tym, wygląda na to, że SERP-y Google mogą wkrótce zacząć wyglądać jak rekomendacje na Instagramie lub TikToku. Wyszukanie, które zobaczysz będzie w rzeczywistości treścią, z którą najczęściej wchodzisz w interakcję.
Wraz z dominacją czynników behawioralnych i personalizacji, powinieneś przyjąć więcej technik marketingu cyfrowego w swojej strategii SEO w 2024. Dzięki temu Twój blog lub strona internetowa ma większe szanse na przyciągnięcie użytkowników, stanie się popularna i pomocna w oczach Google.
Jak przyciągnąć uwagę odbiorców?
Skup się na tworzeniu contentu zorientowanego na klienta. Treść ma służyć potrzebom i zainteresowaniom prawdziwych ludzi. Sam fakt, że chcesz dopasować się do algorytmów wyszukiwarek, nie wystarczy.
Monitoruj i zachowania użytkowników. Jest to niezbędne dla specjalistów SEO, aby dostosować swoje strategie do tego, czego szuka ich publiczność.
Dopasuj odpowiednie techniki i narzędzia. Jest to kluczowe dla dostosowania witryn i ich zawartości do zaangażowania i zachowania użytkowników.
Zalety personalizacji wyszukiwania SERP
- Zwiększona trafność wyników wyszukiwania. Personalizacja wyszukiwania SERP może pomóc w wyświetlaniu użytkownikom bardziej trafnych wyników wyszukiwania, które są bardziej zgodne z ich zainteresowaniami i potrzebami.
- Poprawiona jakość doświadczeń użytkownika. Indywidualizacja wyszukiwania w SERP-ach może poprawić ogólną jakość doświadczeń użytkownika. Zapewniając mu wyniki, które są dla niego bardziej istotne i przydatne.
Personalizacja wyszukiwania w SERP może być zarówno korzystna, jak i problematyczna. Jest to ważne, aby Google ostrożnie przeprowadzała personalizację wyszukiwania w SERP-ach w taki sposób, aby uniknąć ubożenia użytkownika, dyskryminacji oraz braku przejrzystości. Moim zdaniem Google powinno również zapewnić użytkownikom możliwość wyłączenia personalizacji wyszukiwania, jeśli tak chcą.
SEO lokalne stanie się jeszcze ważniejsze
Lokalne SEO w 2024 roku będzie kwitnąć dzięki rosnącej personalizacji SERP. Lokalizacja i zachowanie użytkownika mają tu duże znaczenie, dlatego nawet firmy w 100% cyfrowe będą skupiać się na lokalnych strategiach marketingu internetowego.
Wyszukiwania mobilne stają się bardziej powszechne niż kiedykolwiek wcześniej. Ludzie są online w drodze, szukają najbliższej kawiarni, księgarni lub dostawcy usług. Google priorytetowo traktuje informacje lokalne, aby jak najlepiej zaspokoić intencję użytkownika.
Popularność wyszukiwania głosowego dodatkowo przyczyni się do wzrostu, znaczenia lokalnego SEO w 2024.
Wyszukiwania głosowe mają charakter rozmowy. Prosisz swój telefon o rekomendacje lub wskazówki tak, jakbyś zwracał się do lokalnego mieszkańca. Ten przeskok konwersacyjny podkreśla znaczenie optymalizacji pod kątem lokalnego SEO, zapewniając, że firmy są częścią tej lokalnej dyskusji.
Jak zoptymalizować witrynę pod kątem lokalnego SEO w 2024 roku?
- Profil Google Business. Upewnij się, że Twój Profil Google Business jest dokładny, kompletny i poprawnie zoptymalizowany.
- Lokalne słowa kluczowe. Zbadaj lokalne terminy wyszukiwania, które są istotne dla Twojej firmy. Profil musi zawierać lokalne słowa kluczowe, zadbaj o optymalizację meta tagów i adresów URL.
- Lokalny link building. Buduj linki lokalne, rejestrując się w lokalnych katalogach, współpracując z lokalnymi firmami.
- Recenzje online. Zachęcaj swoich klientów do pozostawiania pozytywnych recenzji. Odpowiadaj profesjonalnie zarówno na pozytywne, jak i negatywne recenzje.
- Treści lokalne. Twórz treść, która jest istotna dla Twojej lokalnej publiczności, na przykład blogi o lokalnych wydarzeniach, wiadomościach lub aktywnościach związanych z Twoim biznesem.
- Media społecznościowe. Zachowaj aktywną obecność w mediach społecznościowych.
Jakość strony i treść staje się co raz ważniejsza
Ponieważ Google będzie musiało wybrać najlepsze treści do fragmentów SGE, przeszuka tysiące stron i oceni ich jakość. Tylko wysokiej jakości strony będą wykorzystywane w Search Generative Experience. W związku z tym wytyczne dotyczące wysokiej jakości treści staną się znacznie bardziej rygorystyczne.
Przykład. Na przestrzeni lat obserwowaliśmy przemianę pojęcia słów kluczowych. W pierwszych latach SEO, słowa kluczowe były używane nienaturalnie i były w rzeczywistości nadużywane, ale to działało. Później wyszukiwarki stały się znacznie bardziej wyrafinowane — nauczyły się rozumieć intencję i kontekst zapytania. Oprócz tego pojawiły się markery spamu, które pomogły filtrować strony o niskiej jakości. W rezultacie wykorzystywanie słowa kluczowego w dzisiejszym SEO zmieniło się diametralnie.
To samo dzieje się teraz z back linkami. Nadal są one jednym z kluczowych filarów SEO, ale wymagania dotyczące ich jakości stają się coraz bardziej rygorystyczne. Aby back link został uznany za dobry i użyteczny, powinien pochodzić z tematycznej, mocnej strony, a także odpowiedni powinien być kontekst umieszczenia linku. Innymi słowy, Google nadal przechodzi od ilości do jakości.
Dbaj o swoją witrynę, systematycznie przeprowadzaj audyt SEO, dostosuj jej treść i bądź świadom najnowszych trendów SEO i aktualizacji Google. Regularnie aktualizuj treść na Swoich stronach www, skupiając się na zwiększeniu ich atrakcyjności dla użytkowników i wyszukiwarek.
Rank Math SEO to najlepsza wtyczka WordPress SEO narzędzie idealne do tego zadania. Skanuje Twoje strony, dostarczając wgląd w ich status i ogólny stan zdrowia Twojej witryny. Otrzymasz konkretne wskazówki dotyczące tego, co wymaga poprawy i gdzie należy wprowadzić zmiany, uzyskać lepsze wyniki w rankingach wyszukiwarek.
Podsumowanie
Trendy w SEO zmieniają się w szybkim tempie. Aby skutecznie pozycjonować strony internetowe, należy dostosowywać swoją strategię SEO do zmieniających się wymagań algorytmów wyszukiwarek.
Czyli w 2024 roku trzeba co nie co zmienić w swojej strategii SEO oraz poprawić już istniejące treści żeby nie stracić dobrych pozycji. Widać że Google będzie kłaść duży nacisk na wartościowe treści. Mi to pasuje bo co w sieci pojawiają błędne i nie sprawdzone informację napisane przez sztuczną inteligencję. Pozdrawiam