Powinieneś przeprowadzić audyt SEO swojej witryny WordPress, aby poprawić ranking w wyszukiwarce i tym samym zwiększyć organiczny ruch na stronie.

Optymalizacja WordPressa może być trudna jeśli nie wiesz na co należy zwrócić uwagę. Przeprowadzając audyt Seo WordPress znajdziesz pozycję do poprawy oraz punkty krytyczne nad którymi obowiązkowo Musisz popracować.

W tym artykule przedstawiam 10 elementów na które należy zwrócić uwagę. Sumiennie zrobiony audyt Seo WordPress w oparciu o poniższą checkliste poprawi ranking Twojego bloga w wynikach Google.

Co to jest Audyt Seo?

Optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek przeprowadza się po to by zwiększyć liczbę organicznych wejść. Wiele osób samemu optymalizuję stronę lub bloga nie wiedząc czy ich strategia Seo działa, czy nie.

Tu z pomocą przychodzi audyt SEO. Proces sprawdzania, czy Twój blog, strona www, a nawet sklep internetowy jest odpowiednio zoptymalizowany pod wyszukiwarki.

Przeprowadzając audyty SEO, możesz znaleźć krytyczne błędy w Swojej witrynie WordPress, które powstrzymują ją przed zdobyciem wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

W oparciu o wyniki audytu, dostosujesz strategię SEO WordPress, rozwiążesz wszelkie problemy i poprawnie zoptymalizujesz witrynę, a to wszystko pozytywnie wpłynie na Twój ranking w wynikach wyszukiwarek.

Jak przeprowadzić audyt SEO WordPress?

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi SEO, które automatycznie przeprowadzą audyt Twojego bloga. Taką możliwość daje wtyczka WordPress Rank Math Seo.

najlepsza-wtyczka-seo-rank-math

Moim zdaniem oraz 1.7 mln aktywnych użytkowników to najlepsza wtyczka SEO dla WordPress. Rank Math pomaga zoptymalizować witrynę pod kątem wyszukiwarek bez konieczności posiadania wiedzy technicznej na temat SEO.

Wtyczka oferuje narzędzie do analizy SEO, za jej pomocą przeprowadzisz pełen audyt na pulpicie nawigacyjnym WordPress. Rank Math Seo powiadomi Cię o błędach krytycznych występujących w WordPress i zaoferuje przydatne informację za pomocą których usuniesz problem.

Narzędzie do analizy SEO dostępne jest w bezpłatnej wersji Rank Math, dzięki temu nie musisz inwestować jakichkolwiek pieniędzy, a tym samy sprawdzisz jak sprawuje się wtyczka.

Najpierw musisz zainstalować i aktywować wtyczkę Rank Math Seo. Jeśli jesteś początkujący zapoznaj się z moim poradnikiem: jak zainstalować wtyczkę WordPress.

Po aktywacji przejdź do Rank Math > Seo analizer w pulpicie nawigacyjnym WordPress.

audyt-seo-wordpress-wtyczka-rank-math

Zobaczysz ogólny wynik witryny i pełną listę kontrolną audytu SEO wykonanego przez Rank Math. Wynik 70 lub wyświetla się na zielono i oznacza że jest dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.

Rank Math Seo sprawdzi Twoją witrynę pod kątem różnych parametrów i prześle Ci wyniki w trzech kategoriach: testy zaliczone, ostrzeżenia i testy niezaliczone. Analizując ostrzeżenia i błędy krytyczne zwróć uwagę na to, że narzędzie podsuwa Ci sugestie oraz sposób umożliwiający naprawę niezgodności.

audyt-seo-wordpress-rank-math

Rank Math Seo to świetne narzędzie do monitorowania stanu witryny, dzięki niej szybko wykryjesz nieprawidłowości SEO, które mogą zaszkodzić rankingom i ruchowi Twojego bloga. Dlatego mądrze jest przeprowadzać własny audyt SEO raz na jakiś czas, aby upewnić się, że wszystko działa zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

Zobacz:  Czy wtyczki WordPress Nulled są legalne i bezpieczne?

Spójrz na poniższą listę i przeprowadź samodzielnie audyt Seo Swojego bloga opartego na WordPress.

1. Zweryfikuj czy strona jest widoczna dla wyszukiwarek

Przeprowadzając audyt SEO WordPress, po pierwsze musisz być pewny, że Twój strona jest widoczna dla wyszukiwarek. WordPress ma wbudowaną opcję uniemożliwiającą wyszukiwarkom indeksowanie Twojej witryny. Jeśli przez przypadek ją włączyłeś, Google ani żadna inna wyszukiwarka nie wyświetli Twojego bloga w wynikach wyszukiwania.

Sprawdź czy Twoja witryna jest widoczna dla wyszukiwarek otwierając Ustawienia > Czytanie w pulpicie administratora WordPress. Upewnij się, że opcja Widoczność w wyszukiwarkach nie jest zaznaczona. Jeśli jest włączona, po prostu odznacz opcję i kliknij przycisk Zapisz zmiany.

jak-nieindeksowac-strony

Spraw również, czy Twoja witryna jest indeksowana przez Google. To bardzo proste w wyszukiwarce wpisz adres bloga dodając przedrostek site:adrestwojejstrony.pl. Google powinno wyświetlić listę stron znajdujących się w jej katalogu. Jeśli sprawdzasz w ten sposób nową witrynę lub niedawno zmieniłeś ustawienia nieindeksowania Google nie wyświetli żadnych wyników. Roboty google potrzebują czasu, aby przejrzeć Twoją stronę.

2. Upewnij się, że Twoja witryna korzysta z protokołu HTTPS

Bardzo ważnym punktem przeprowadzając audyt SEO jest sprawdzenie, czy posiadasz certyfikat SSL.

Co to jest certyfikat SSL?

Certyfikat SSL to protokół, który szyfruje połączenie między przeglądarką użytkownika, a serwerem Twojej witryny.

Google postawiło sprawę jasno, wszystkie sklepy internetowe lub strony operujące jakiekolwiek produkty muszą posiadać Certyfikat SLL. Nieoficjalnie mówi się też, że wpływa on na ranking w wynikach wyszukiwania. Osobiście nie raz trafiłem na strony korzystające z protokołu HTTP, a mimo tego były bardzo wysoko w Google.

Jeśli Twoja witryna ma symbol kłódki w pasku przeglądarki to znaczy, że korzystasz z protokołu HTTPS.

symbol-klodki-certyfikat-ssl

Jeśli nie widzisz kłódki przy nazwie Swojego bloga nie załamuj się. Możesz zainstalować darmowy certyfikat SLL let's encrypt i zmienić protokół HTTP na HTTPS w WordPress.

3. Sprawdź wszystkie wersje adresów URL

Wszystkie wersje url Twojej witryny powinny prowadzić do jednego określonego przez Ciebie adresu. Nie ważne czy wpiszesz wersję z www lub bez www, użyjesz protokołu HTTP czy HTTPS, każda z tych możliwości powinna przekierować użytkownika zawsze pod ten sam adres.

Jeśli ktoś wpisze https://www.adres-twojej-strony.pl, https://adres-twojej-strony.pl, http://www.adres-twojej-strony.pl lub http://adres-twojej-strony.pl w swojej przeglądarce za każdym razem powinna pojawić się ten sam adres url.

Główny adres URL Twojego WordPressa sprawdzisz w Ustawienia > Ogólne. Spójrz na adres w polach Adres WordPressa (URL) i Adres witryny (URL).

jak-sprawdzic-adres-wordpress

Jeśli różne wersje URL witryny nie przekierowują do tej samej lokalizacji. Google uzna wszystkie adresy za osobne witryny i nie będzie wiedział, który adres URL jest priorytetowy.

Najczęstszym problemem jest brak przekierowania z http na https strony głównej mimo aktywnego certyfikatu SSL. Naprawisz to w niespełna 2 minuty, wprowadzając dodatkową dyrektywę w pliku .htaccess.

Darmowa wtyczka Rank Math Seo umożliwia edycję pliku .htaccess za pomocą przeglądarki internetowej. Rank Math > Ustawienia główne. Otwórz Edytuj .htaccess i obowiązkowo zaznacz Rozumiem ryzyko i chcę edytować plik. W pierwszym akapicie umieść:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] 

Zapisz zmiany i gotowe, jeśli wcześniej Twój blog można było otworzyć z http i https to teraz strona posiada jeden właściwy kanoniczny adres.

zmiana-adresu-kanonicznego-rank-math

4. Popraw indeksowanie dzięki mapie witryny XML

Musisz wiedzieć czy istnieje aktywna mapa witryny XML Twojego WordPressa i czy została przesłana do wyszukiwarek.

Zobacz:  Test wtyczki LiteSpeed Cache i porównanie z WP Rocket

Co to jest mapa witryny?

Mapa witryny XML to plik za pomocą którego podajesz określone informacje o Twojej witrynie przeglądarkom internetowym. Ułatwia algorytmom wyszukiwarek poruszać się i indeksować daną stronę internetową.

Mapy witryny nie poprawi natychmiast pozycji strony w rankingu wyszukiwarek, ale będzie bardzo pomocna wraz z narastającą ilością treści Twojej witryny.

Załóżmy na przykład, że otwierasz nową stronę internetową. W takim przypadku mapa witryny pomoże Google lub Bing szybko odkryć nowe treści w Twojej witrynie, ponieważ początkowo nie będziesz mieć wielu linków zwrotnych.

Jak stworzyć mapę strony XML?

Do stworzenia mapy XML możesz użyć wtyczki Rank Math.

Po pierwsze sprawdź w Kokpicie wtyczki czy moduł odpowiedzialny za mapę strony jest włączony.

Jeśli tak kliknij w Ustawienia mapy witryny na pulpicie nawigacyjnym WordPress.

Patrząc od góry, na pierwszym miejscu znajdziesz adres Url pod którym znajduje się mapa Twojej witryny. Wtyczka automatycznie ustawi maksymalną liczbę linków jako 200. Nie jest to maksimum ponieważ jedna mapa strony nie powinna być większa niż 50 MB i nie powinna mieć więcej niż 50 tyś URL. Należy pozwolić Rank Math Seo dodawać obrazki do mapy zaznaczając opcję 4 i 5. Dodatkowo możesz wykluczyć dowolne wpisy, tagi czy całe kategorie z układu. Obowiązkowo zaznacz Zgłoś wyszukiwarkom, żeby automatycznie powiadamiać przeglądarki, gdy mapa witryny zostanie zaktualizowana.

ustawienia-mapa-witryny-rank-math

Zapisz zmiany i prześlij utworzoną mapę strony do różnych wyszukiwarek, takich jak Google czy Bing.

5. Znajdź i napraw uszkodzone linki w swojej witrynie

Jestem pewny, że nie raz zobaczyłeś błąd 404, który pojawia się gdy link prowadzi do nieistniejącej strony lub widoczna jest pod innym adresem URL. Oznacza to, że otworzyłeś uszkodzony, niedziałający inaczej martwy link. Szanowany się blog nie może mieć uszkodzonych linków z dwóch powodów.

Pierwszy. Zniechęci to użytkownika do dalszego przeglądania strony.

Drugi. Posiadanie niedziałających linków jest szkodliwe dla SEO witryny. Martwe URL negatywnie wpływają na ranking słów kluczowych na których tak bardzo Ci powinno zależeć.

Dlatego przeprowadzając audyt SEO należy odnaleźć uszkodzone linki i je natychmiast naprawić.

Aby znaleźć uszkodzone linki, polecam skorzystać z darmowej i bardzo lekkiej wtyczki Broken Link Checker, plugin sprawdzi także czy na blogu brakuje obrazków.

Po zainstalowaniu i aktywacji wtyczki na pasku bocznym pojawi się zakładka Link Checker. Darmowa wersja dostępna jest pod Broken Links (Old). Plugin automatycznie sprawdzi całą twoją stronę i wyświetli wszystkie niedziałające odnośniki, które należy naprawić. Dodatkowo warto zobaczyć jakie przekierowania występują na stronie.

audyt-seo-uszkodzone-linki

Niedziałające linki naprawisz od razu za pomocą Broken Link Checker. Kliknij w Edytuj adres URL, aby napisać poprawny adres i Zaktualizuj go. Po prawej stronie możesz zobaczyć na jakiej podstronie występuje martwy link i edytować całą stronę.

jak-naprawic-niedzialajace-linki

Najłatwiejszym sposobem przekierowania martwych linków jest użycie potężnego menedżera przekierowań AIOSEO. Rejestruje również błędy 404 w Twojej witrynie i umożliwia skonfigurowanie przekierowań.

6. Skontroluj czy nie brakuje Ci meta tagów

Meta tagi to fragmenty kodu HTML, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest strona.

Istnieją różne rodzaje meta tagów, ale najważniejsze to meta tytuł i meta opis. Wyszukiwarki wykorzystają te informacje, aby uszeregować strony pod kątem odpowiednich wyszukań.

znaczenie-meta-tagow-tytul-opis

Wykonując audytu SEO należy upewnić się, że w postach lub stronach produktów nie brakuje meta tagów.

Zobacz:  Idealny szablon WordPress 8 rzeczy na które musisz zwrócić uwagę

Meta tytuł jest pierwszą rzeczą, którą ludzie przeczytają w wynikach wyszukiwarki i zdecydują, czy kliknąć w link, czy nie.

Natomiast meta opis to krótki tekst, który pojawia się pod tytułem posta. Pomaga zrozumieć zawartość artykułu wyszukiwarkom i użytkownikom, tekst bogaty w słowa kluczowe.

Jeżeli nie ustawisz odpowiednich meta tagów wyszukiwarka nadpisze automatycznie domyślny meta tytuł i opis meta. Dbając o Seo strony musisz sam ustawiać tagi meta, możesz je dodawać dowolnego posta na blogu lub strony docelowej za pomocą wtyczki Rank Math.

znaczenie-meta-tagow

7. Zadbaj o linki wewnętrzne i zewnętrzne

Linki wewnętrzne to odnośniki stron w tej samej witrynie, podczas gdy linki zewnętrzne lub linki wychodzące to URL prowadzący do innej strony internetowej. Są one kluczowe w SEO, ale wielu właścicieli firm pomija ich znaczenie.

Wyszukiwarki korzystają z linków, aby znaleźć i zaindeksować nowe strony w wynikach wyszukiwania. Tworzenie linków wewnętrznych umożliwia robotom wyszukiwarek odkrywanie nowych treści w Twojej witrynie.

Przemyślana strategia linkowania wewnętrznego pomaga również czytelnikom poruszać się po Twojej witrynie.

Osobiście jestem trochę staroświecki i samodzielnie tworzę wszystkie linki wewnętrzne na moim blogu. Posiłkuję się jedynie szczegółami Seo, które udostępnia Rank Math. Dzięki nim znajduję osierocone posty potrzebujące dodatkowego podlinkowania.

linki-zewnetrzne-wewnetrzne-przychodzace

Oczywiście WordPress posiada dodatki umożliwiające automatyzację tego procesu. Najpopularniejszą wtyczką do budowania linków wewnętrznych jest Internal Link Juicer: Automatyczne linki SEO dla WordPressa.

8. Zmierz szybkość ładowania swojej witryny

Jednym z czynników wpływającym na ranking Google jest szybkość ładowania strony. Porządny audytu SEO musi sprawdzić czy Twoja witryna posiada elementy, które mogą ją spowalniać.

W sieci jest wiele darmowych aplikacji, które sprawdzą szybkość ładowania strony. Większość narzędzi oprócz wyniku podsunie Ci sposób naprawienia błędów, które spowalniają Twojego bloga. Google oferuje nam PageSpeed Insights, ale bardzo dobrą alternatywą jest GTmetrix, a test2speed.pl sprawdza szybkość ładowania witryny w kluczowych polskich miastach.

9. Upewnij się, że Twoja witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych

Kolejnym elementem w audycie SEO WordPress będzie sprawdzenie czy szablon Twojej strony jest responsywny.

Google wdrożyło algorytm Mobile First Index zmieniając podejście google botów do indeksowania. W pierwszej kolejności robaki indeksują wersje mobilną witryny, a nie komputerową jak to odbywało się dotychczas. Jeśli masz już wieloletni blog to obowiązkowo musisz dopasować go do urządzeń mobilnych, żeby nie spaść w rankingach.

Aby dowiedzieć się czy Twoja witryna jest dostosowana do najnowszych standardów, możesz wykonać test optymalizacji mobilnej.

Jeśli witryna nie jest zoptymalizowana należy zmienić motyw bloga na responsywny szablon WordPress, który automatycznie dopasowuje się do wyświetlacza i urządzenia.

10. Analizuj słowa kluczowe pod kątem spadku ruchu

Na samym końcu audytu SEO jest analiza słów kluczowych. Mimo tego, że jest to ostatnia pozycja nie znaczy, że jest najmniej ważne.

Śledzenie rankingów słów kluczowych nie tylko pomaga zobaczyć pod jakimi hasłami pojawia się Twoja witryna, ale także pozwala znaleźć nowe możliwości uzyskania jeszcze większego ruchu.

Do śledzenia i późniejszej analizy słów kluczowych możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia Google Search Console.

analiza-slow-kluczowych

Mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił Ci jak przeprowadzić audyt SEO WordPress. Moja lista kontrolna powinna poprawić wynik Twojej strony w wyszukiwarce. Jeśli coś jest niejasne odpowiem na wszystkie pytania w komentarzach.

Koniecznie oceń wpis! Uwagi napisz w komentarzu.

Categorized in:

Seo, Tutoriale,